Nič več prometnih nesreč – razvili tehnologijo, ki sledi voznikovim očem

Maja letos je bila razvita tehnologija, ki bi s sledenjem gibov oči preprečila morebitne nesreče zaradi preutrujenosti in nepozornosti. Prvotno so jo uporabljali rudarji in šoferji, zaposleni pri podjetju Caterpillar, trenutno pa jo testirajo vozniki avtobusov, da bi ugotovili, ali je primerna za vožnje na dolge razdalje.

Tehnologijo DSS trenutno testirajo vozniki avtobusov. Foto: Royal Beuk
Tehnologijo DSS trenutno testirajo vozniki avtobusov. Foto: Royal Beuk

Sistem Driver Safety Solution (Rešitev za varnost voznikov) ali DSS je razvilo avstralsko podjetje Seeing Machines. Deluje tako, da zazna velikost voznikovih zenic, pogostost mežikanja in kako za koliko časa naenkrat voznik zapre oči. Zazna tudi, kje se nahajajo voznikova usta in s tem določi, kdaj ta ne gleda na cesto.

Veliko prometnih nesreč, v katerih so udeleženi vozniki tovornih vozil, se zgodi, ker ti vozniki v želji, da bi prepeljali čim več materiala in s tem izpolnili norme svojih podjetij, preveč časa brez počitka preživijo za volanom.

Naprava, vgrajena v vozilo, se oglasi, če voznik pri neki hitrosti za določeno časovno obdobje obrne glavo, in ga opomni, da mora gledati na cesto. Znake utrujenosti pa išče v mežikanju. Tako namreč določi, ali voznikovo telo prehaja v stanje mikrospanca, ki ima lahko za posledico to, da voznik za volanom zares zaspi.

Kamera lahko podnevi ali ponoči sledi voznikovim očem, tudi, če ta nosi očala. Foto: Seeing Machines
Kamera lahko podnevi ali ponoči sledi voznikovim očem, tudi, če ta nosi očala. Foto: Seeing Machines

Za pomoč pri določanju zgoraj omenjenih dejavnikov so kabine vozil opremljene z infrardečo lučjo, ki je ljudem nevidna, a pomaga kameri na napravi videti v temi in skozi voznikova očala. V kabino sta vgrajena tudi merilec pospeškov in GPS čip, ki zaznata, kdaj je vozilo v gibanju, podatke pa sprejema in obdeluje računalnik, nameščen za voznikovim sedežem. Tehnologija nato, če zazna, da voznik prehaja v stanje mikrospanca, sproži zvočni alarm in vibrirajoči motor, vgrajen v sedež, hkrati pa obvesti podjetje.

Firma Seeing Machines se je za izvajanje testov povezala z nizozemskim avtobusnim prevoznikom Royal Beuk. Ti so tehnologijo zaradi visoke cene namestili le v dve svoji vozili, so pa pozvali še štiri prevozništva, naj storijo enako. Vozila firme so za testiranja primerna zaradi dolgih razdalj, ki jih prevozijo – pozimi bodo potnike prevažali iz Nizozemske v Avstrijo, Švico in Italijo, poleti pa še v Francijo in Španijo.

Kljub vsem koristim, ki jih prinaša možnost sledenja voznikovim očem, pa ima tehnologija DSS tudi nekatere pomanjkljivosti. Če, na primer, voznik med vožnjo pogleda dol, bo kamera izgubila stik z njegovimi očmi in takoj sprožila alarm.

Dejstvo je, da preutrujenost in nepozornost voznikov močno prispevata k povečanju števila prometnih nesreč. Ali je tehnologija pri preprečevanju nezgod z avtobusi uspešna, bo pokazal čas, potekajo pa že dogovori o vgrajevanju teh naprav v letala.

Martina Drobne

Leave a Reply