Vključite probiotike v svojo prehrano

Zadnjih nekaj let nas z vseh strani zasipajo z oglasi za mlečne izdelke z dodatkom probiotikov. Ponudba takovrstnih izdelkov je dandanes neverjetno pestra, ampak ali ste kdaj sploh resnično pobrskali za informacijami o teh superkulturah in njihovih učinkih? 

V resnici je zadeva zelo preprosta. Izraz probiotik izvira iz grških besed pro (za) in bios (življenje), torej pomeni dobesedno “za življenje”. Po definiciji pa so probiotiki živi mikroorganizmi, ki lahko dokazano izboljšujejo delovanje mikroflore prebavnega trakta. Povedano drugače, probiotiki so dobre bakterije, ki lahko antagonistično delujejo na tiste slabe, katere so nemalokrat povzročiteljice raznih obolenj (predvsem črevesnih).

V omenjenih izdelkih so največkrat mlečnokislinske bakterije iz rodov Lactobacillus in Bifidobacterium. Te bakterije so že običajni prebivalci človekove črevesne mikroflore, torej jih z uživanjem teh izdelkov le dodajamo, kar pa zmanjšuje razmnoževanje slabih bakterij.

Probiotične kulture najdemo v mnogih jogurtih.
Probiotične kulture najdemo v mnogih jogurtih.

V resnici so vsi fermerntirani mlečni izdelki osnovani na bakterijskih kulturah, saj brez njih ti izdelki pravzaprav ne morejo nastati. V čem je torej razlika med proizvodnimi kulturami in probiotiki? Odgovor se skriva v večji odpornosti probiotičnih kultur, saj te preživijo prebavno pot (predvsem kislo okolje v želodcu) vse do črevesja, kjer lahko opravljajo svojo nalogo.

Naj omenimo še nekaj pozitivnih učinkov na naše zdravje, za katere so zaslužni omenjeni mikroorganizmi.

Pomoč pri laktozni preobčutljivosti: mlečnokislinske bakterije mlečne lahko spremenijo laktozo v mlečno kislino, kar je v pomoč osebam, ki so občutljive na laktozo oziroma nimajo encima laktaze, da bi jo prebavile.

Preprečevanje raka debelega črevesa: probiotiki namreč zmanjšujejo delovanje encima beta-glukuronidaza, ki vpliva na nastanek nekaterih rakotvornih snovi.

Spodbujanje imunskega sistema: probiotiki sodelujejo v boju proti patogenim bakterijam, saj povečujejo količino imunoglobulina A, fagocitov in T-limfocitov, ki uničujejo patogene mikroorganizme.

Nadziranje naseljevanja bakterije Helicobacter pylori: zmanjšujejo možnost vezave te bakterije na želodčno sluznico. S tem zmanjšajo možnost za nastanek želodčne razjede (rana na želodcu), ki je povezana z delovanjem te bakterije.

Pospeševanje absorpcije mineralov: to velja zlasti za kalcij in minerale v sledovih iz žitaric.

Vendar ne pozabite, da so tudi probiotiki živa bitja, ki potrebujejo hrano za svoje delovanje. Torej je nujno, da v svojo prehrano vključite tudi vlaknine (žitarice, polnozrnati izdelki, surova zelenjava…).
Barbara Oswald
Foto: nourishedkitchen.com, www.ebnaturalmedicine.com

Leave a Reply